Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  22. květen 2023

Astronomický snímek dne (APOD) - 22. květen 2023

V blízké spirální galaxii M101 byla objevena supernova

Uznání a copyright: Craig Stocks

Vybuchla nedaleká hvězda a lidstvo ji svými dalekohledy začíná sledovat. Supernovu označenou SN 2023ixf objevil japonský astronom Koichi Itagaki před třemi dny a následně ji lokalizoval na automatických snímcích z přehlídky ZTF (Zwicky Transient Facility) o dva dny dříve. SN 2023ixf se vyskytla ve fotogenické galaxii M101 Větrník, což vzhledem k její vzdálenosti pouhých 21 milionů světelných roků z ní činí nejbližší supernovu pozorovanou za posledních pět let, druhou nejbližší za posledních 10 let a druhou supernovou nalezenou v M101 za posledních 15 let. Rychlá následná pozorování již naznačují, že SN 2023ixf je supernou typu II, tedy explozí, která nastává poté, co hmotné hvězdě dojde jaderné palivo a zhroutí se. Snímek ukazuje domovskou spirální galaxii před dvěma dny se zvýrazněnou supernovou, zatímco snímek zobrazený po přiložení kurzoru ukazuje stejnou galaxii před měsícem. SN 2023ixf se pravděpodobně zjasní a zůstane dalekohledy viditelná ještě několik měsíců. Studium takto blízké a mladé supernovy typu II může přinést nové poznatky o hmotných hvězdách a jak vybuchují.
Oprava: V anglickém originálu byla poslední dvě písmena označení supernovy přehozena a později opravena. Upozornil Jan Kučera.

1. Wikipedia: SN_2023ixf
  2. SmallStepsToSpace.com: Amateur Koichi Itagaki Improves Supernova Research
  3. CalTech.edu: Zwicky Transient Facility: Systematically Exploring the Dynamic Universe
  4. Wikipedia: Pinwheel_Galaxy
  5. Wikipedia: Messier_82#2014_supernova
  6. APOD: 2011-08-26 Mladá supernova v blízké galaxii Větrník
  7. Wikipedia: Pinwheel_Galaxy#Supernovae_and_luminous_red_nova
  8. Wikipedia: Type_II_supernova
  9. NASA: What Is a Supernova?
  10. Wis-Tns.org: AstroNote 2023-119: LT Classification of SN 2023ixf as a Type II Supernova in M101