Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  03. červen 2023

Astronomický snímek dne (APOD) - 03. červen 2023

Charon: Měsíc Pluta

Uznání: NASA, Johns Hopkins Univ./APL, Southwest Research Institute, U.S. Naval Observatory

Tomuto prvotřídnímu pohledu ve vysokém rozlišení nahoře dominuje potemnělá a tajemná severní polární oblast známá jako Mordor Macula. Portrét největšího měsíce Pluta Charona pořídila sonda New Horizons okolo největšího přiblížení sondy 14. července 2015. Kombinovaná modrá, červená a infračervená data byla zpracována tak, aby se zvýraznily barvy a sledovaly změny vlastností povrchu Charonu s rozlišením přibližně 2,9 km. Úchvatný snímek k Plutu přivrácené Charonovy polokoule rovněž nabízí jasný pohled na zřejmě měsíc obepínající pás zlomů a kaňonů, který zřejmě odděluje hladké jižní pláně od rozmanitého severního terénu. Charon má průměr 1 214 kilometrů. To je asi 1/10 velikosti planety Země, ale neuvěřitelná 1/2 průměru samotného Pluta, což z něj činí největší přirozenou družici vzhledem k mateřskému tělesu ve Sluneční soustavě. Přesto se tento měsíc jeví na zrnitém, negativním, teleskopickém vloženém snímku vlevo nahoře jen jako malý hrbolek na Plutově kotoučku přibližně v pozici 1 hodiny. Pomocí tohoto pohledu James Christy a Robert Harrington z americké Námořní observatoře ve Flagstaffu v červnu 1978 Charona objevili.

1. SkyAndTelescope.com: PLUTO'S MOON CHARON RECEIVES FORMAL NAMES
  2. NASA: Pluto’s Big Moon Charon Reveals a Colorful and Violent History
  3. JHUapl.edu: New Horizons
  4. NASA: How Big Is Pluto? New Horizons Settles Decades-Long Debate
  5. NASA: Charon at 40: Four Decades of Discovery on Pluto’s Largest Moon

Štítky: Charon, Pluto, New horizons, Discovery

43. vesmírný týden 2024

Přehled událostí na obloze a v kosmonautice od 21. 10. do 27. 10. 2024. Měsíc bude v poslední čtvrti a trochu ruší pozorování meteorického roje Orionid. Na večerní obloze je slábnoucí kometa C/2023 A3 (Tsuchinshan-ATLAS), druhá kometa C/2024 S1 (ATLAS) se ještě úplně nerozpadla. Brzy po Slunci zapadá večer Venuše, Saturn vrcholí nad jihem a Jupiter a Mars jsou nejlépe vidět v druhé polovině noci. Slunce své nejlepší skvrny zatím ukrývá na odvrácené polokouli. Očekáváme návrat Crew Dragonu z ISS (přistání mise Crew-8).

Čiastočné zatmenie Mesiaca nad Dómom Sv. Alžbety