Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  22. červen 2023

Astronomický snímek dne (APOD) - 22. červen 2023

Hvězdy a prach Jižní koruny

Uznání a copyright: Alessandro Cipolat Bares

Bohaté pole hvězd v teleskopickém pohledu u severní hranice Jižní koruny (Corona Australis) protínají kosmická oblaka prachu. Tato pouhých 500 světelných roků vzdálená hvězdotvorná oblast je součástí rozsáhlého komplexu molekulárních mračen. Je tedy asi v třetině vzdálenosti známější porodnice hvězd známé jako Mlhovina v Orionu. Zorné pole široké asi 2 stupně v odhadované vzdálenosti mračna zabírá asi 15 světelných roků. Prachová mračna smíšená s jasnými mlhovinami účinně cloní světlo vzdálenějších hvězd pozadí v Mléčné dráze a brání pohledu na vnořené hvězdy stále v procesu vzniku. Vlevo se nachází velká tmavá mlhovina Bernes 157. Vpravo od ní je skupina pěkných reflexních mlhovin katalogizovaných jako NGC 6726, 6727, 6729 a IC 4812. Jejich charakteristická modrá barva vzniká odrazem světla horkých hvězd od kosmického prachu. Kolem mladé proměnné hvězdy R Coronae Australis je kompaktnější mlhovina NGC 6729. Těsně pod ní se dají identifikovat vláknité oblouky a smyčky Herbig Harových objektů, které souvisí s energetickými nově zrozenými hvězdami. V srdci této oblasti se nachází hvězdokupa Čelenka, jedna z nejbližších a nejaktivnějších oblastí tvorby hvězd.

1. BotProductions.com: Corona Australis
  2. Harvard.edu: A catalogue of bright nebulosities in opaque dust clouds.
  3. APOD: 2009-04-25 Tmavé značení na obloze