Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  14. září 2023

Astronomický snímek dne (APOD) - 14. září 2023

NGC 7331 a dál

Uznání a copyright: Ian Gorenstein

Velká a krásná spirální galaxie NGC 7331 je často označována za obdobu naší Mléčné dráhy. Asi 50 milionů světelných roků vzdálená galaxie NGC 7331 v severním souhvězdí Pegasa byla brzy rozpoznána jako spirální mlhovina a je vlastně jednou z jasnějších galaxií, která nebyla zahrnuta do slavného katalogu Charlese Messiera z 18. století. Vzhledem k tomu, že je disk této galaxie vůči nám skloněn, dlouhé teleskopické expozice často vedou k obrazu, který vyvolává silný pocit hloubky. Tento jev na tomto ostrém snímku ještě umocňují galaxie, které leží za tímto nádherným vesmírným ostrovem. Nejvýraznější galaxie v pozadí mají asi desetinu zdánlivé velikosti NGC 7331, tedy leží zhruba desetkrát dále. Jejich těsné uskupení s NGC 7331 je jen náhodné. Toto vizuálně nápadné seskupení galaxií nad rovinou Mléčné dráhy někteří astronomové nazývají Skupina Deer Lick.
Poznámka překladatele: Název skupině NGC 7331 dal údajně Tomm Lorenzin na počest Deer Lick Gap v horách Severní Karolíny, kde kdysi tuto skupinu galaxií pozoroval a kde se mu naskytl obzvláště krásný pohled.

1. SEDS.org: NGC 7331