Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  13. září 2023

Astronomický snímek dne (APOD) - 13. září 2023

NGC 4632: Galaxie s ukrytým polárním prstencem

Uznání: Jayanne English (U. Manitoba), Nathan Deg (Queen's University) & WALLABY Survey, CSIRO/ASKAP, NAOJ/Subaru Telescope; Text: Jayanne English (U. Manitoba)

Galaxie NGC 4632 před optickými dalekohledy ukrývá tajemství. Obklopuje ji prstenec chladného plynného vodíku, který obíhá pod úhlem 90 stupňů vůči jejímu spirálnímu disku. Takové galaxie s polárními prstenci byly již dříve objeveny pomocí světla hvězd. NGC 4632 však patří mezi první, u nichž byl polární prstenec odhalen při přehlídce radioteleskopem. Představený kompozitní snímek kombinuje tento plynový prstenec pozorovaný vysoce citlivým radioteleskopem ASKAP s optickými daty z dalekohledu Subaru. Astronomové oddělili plyn v hlavním disku galaxie od prstence pomocí virtuální reality a jemný barevný gradient sleduje jeho oběžný pohyb. Proč existují polární prstence? Mohlo by se jednat o materiál vytažený z jedné galaxie, když gravitačně interaguje s jejím průvodcem. Nebo vodíkový plyn proudí podél vláken kosmické pavučiny a kolem galaxií se hroutí do prstenců, z něhož se část gravitačně smršťuje na hvězdy.

1. LANL.gov: Hydrogen