Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  27. říjen 2023

Astronomický snímek dne (APOD) - 27. říjen 2023

Kometa Encke a Pulci

Uznání a copyright: Dan Bartlett

Kometa Encke (2P/Encke) je historicky druhou známou periodickou kometou. Při svých průletech vnitřní Sluneční soustavou se její dráha pohybuje od afélia v největší vzdálenosti od Slunce uvnitř dráhy Jupiteru až po perihelium těsně uvnitř dráhy Merkuru. Kometa Encke se vrací do svého perihelia každých 3,3 roku a tak má ze všech hlavních komet Sluneční soustavy nejkratší periodu. Kometa Encke také souvisí (přinejmenším) se dvěma každoročními meteorickými roji na planetě Zemi, se severními a jižními Tauridami. Oba roje jsou aktivní koncem října a začátkem listopadu. Jejich dva samostatné radianty leží poblíž jasné hvězdy Aldebaran v hlavě souhvězdí silného Býka. V tomto teleskopickém zorném poli byla ráno 24. srpna zachycena slabá kometa Encke. Enckeho kometa s pěkně nazelenalou komou byla na obloze v blízkosti mladé hvězdokupy zanořené do světelný rok dlouhých hvězdotvorných mračen tvaru pulců v emisní mlhovině IC 410. Perihelem prošla kometa Encke teprve před 5 dny 22. října a nyní je poblíž jasné hvězdy Spica.

1. Wikipedia: Comet_Encke