Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  08. listopad 2023

Astronomický snímek dne (APOD) - 08. listopad 2023

Kupa galaxií v Perseu z Euclidu

Uznání a license: ESA, Euclid, Euclid Consortium, NASA; Processing: Jean-Charles Cuillandre (CEA Paris-Saclay) & Giovanni Anselmi; Text: Jean-Charles Cuillandre

Na obloze se objevil nový kosmický dalekohled: Euclid. Euclid je vybaven dvěma velkými panoramatickými kamerami a zachycuje světlo od viditelného až po blízké infračervené. Za pět hodin pozorování dokázalo primární zrcadlo dalekohledu Euclid o průměru 1,2 metru zachytit svou ostrou optikou více než 1000 galaxií v Kupě galaxií v Perseu vzdálené 250 milionů světelných roků daleko. V pozadí je vidět více než 100 000 galaxií, některé jsou až 10 miliard světelných roků daleko. Revolučnost Euklidu spočívá v kombinaci širokého zorného pole (dvojnásobek plochy Měsíce v úplňku), vysokého úhlového rozlišení (díky 620megapixelové kameře) a infračerveného vidění, které dokáže pořizovat jak snímky, tak spektra. Počáteční přehlídka Euclidu pokryje třetinu oblohy, měla by zaznamenat přes 2 miliardy galaxií a umožní studovat, jak temná hmota a temná energie formovaly náš vesmír.

1. ESA.int: euclid - Exploring the dark Universe
  2. Wikipedia: Euclid_(spacecraft)
  3. NASA: Visible Light
  4. NASA: Infrared Waves
  5. ESA.int: EUCLID PRIMARY MIRROR
  6. FineArtAmerica.com: Foto: Půl kočičky :-)
  7. APOD: 2011-07-12 Kupa galaxií v Perseu
  8. NASA: What Is a Light-Year?
  9. APOD: 2022-03-16 Pozorovatelný vesmír