Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  09. listopad 2023

Astronomický snímek dne (APOD) - 09. listopad 2023

M1: Krabí mlhovina

Uznání: NASA, ESA, CSA, STScI; Tea Temim (Princeton University)

Krabí mlhovina je první objekt ve slavném seznamu Charlese Messiera z 18. století objektů které nejsou kometami, tedy je katalogizována jako M1. O Krabí mlhovině je dnes známo, že jde o zbytek supernovy, pozůstatek po smrtící explozi hmotné hvězdy, jejímž svědkem byli astronomové v roce 1054. Tento ostrý snímek z Kosmického dalekohledu Jamese Webba kamerami NIRCam (Near-Infrared Camera) a MIRI (Mid-Infrared Instrument) zkoumá v infračerveném světle přízračnou záři a roztříštěná vlákna stále se rozšiřujícího mračna mezihvězdných trosek. Jasná skvrna ve středu mlhoviny je krabí pulsar, neutronová hvězda rotující 30krát za sekundu, jeden z nejexotičtějších objektů známých současným astronomům. Tento zhroucený pozůstatek hvězdného jádra dodává energii pro záření Krabí mlhoviny v celém elektromagnetickém spektru jako jakési kosmické dynamo. Krabí mlhovina je ve vzdálenosti zhruba 6500 světelných roků, měří asi 12 světelných roků a leží v souhvězdí tvrdohlavého Býka (Taurus).

1. NASA: Charles Messier (1730–1817)