Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  15. únor 2024

Astronomický snímek dne (APOD) - 15. únor 2024

NGC 253: Prašný vesmírný ostrov

Uznání a copyright: Steve Crouch

Zářivá NGC 253 je jednou z nejjasnějších viditelných spirálních galaxií a zároveň jednou z nejprašnějších. Pro vzhled v malých dalekohledech někteří tuto galaxii nazývají Stříbrná mince, nebo pro její polohu v hranicích jižního souhvězdí Sochaře galaxie Sochař. Tento prašný vesmírný ostrov, který v roce 1783 objevila matematička a astronomka Caroline Herschel, leží ve vzdálenosti pouhých 10 milionů světelných roků. NGC 253 má průměr asi 70 tisíc světelných roků a je největším členem Kupy galaxií v Sochaři, která je nejblíže naší Místní kupě galaxií. Navíc se na tomto barevném galaktickém portrétu zdá, že kromě spirálních prachových pásů z galaktického disku vyrůstají úponky prachu protkané mladými hvězdokupami a hvězdotvornými oblastmi. Vysoký obsah prachu doprovází zběsilá tvorba hvězd, což NGC 253 vysloužilo označení galaxie s překotnou tvorbou hvězd. NGC 253 je také známá jako silný zdroj vysokoenergetického rentgenového a gama záření, pravděpodobně díky hmotným černým dírám v blízkosti centra galaxie. Vydejte se na výlet extragalaktickým prostorem v tomto krátkém videu průletu kolem galaxie NGC 253.

1. SEDS.org: NGC 253 - Silver Coin Galaxy, Sculptor Galaxy