Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  09. březen 2024

Astronomický snímek dne (APOD) - 09. březen 2024

Kometa Pons-Brooks za severního jara

Uznání a copyright: Petr Horálek / Institute of Physics in Opava

S blížícím se jarem je pro pozorovatele severní oblohy kometa 12P/Pons-Brooks stále jasnější. V současné době je viditelná malými dalekohledy a triedry, v příštích týdnech by tato kometa Halleyova typu mohla dosáhnout viditelnosti pouhým okem. Na dobře komponovaném hlubokém snímku noční oblohy ze slovenské Revúce, pořízeném navzdory mlhavé atmosféře 5. března, je vidět zelená koma a dlouhý ohon komety. Nad kometou je v jedné řadě vlevo nažloutlá jasná hvězda Mirach, beta hvězdy souhvězdí Andromedy, o něco slabší mu And uprostřed a galaxie Andromeda M31 vpravo. Tato spirální galaxie je členem naší místní skupiny galaxií a je od nás ve vzdálenosti přes 2,5 milionu světelných roků. Kometa Pons-Brooks je periodickým návštěvníkem vnitřní Sluneční soustavy a je od nás vzdálena necelých 14 světelných minut. Svého perihelia tato kometa dosáhne 21. dubna a měla by být na obloze viditelná i při úplném zatmění Slunce 8. dubna.
Poznámka překladatele: Fyzikální ústav Slezské univerzity vydal článek Kometa Pons-Brooks na jarní obloze. Snímek Fyzikálního ústavu v Opavě publikovala NASA.

1. Wikipedia: Pons–Brooks
  2. StarWalk.space: Comet Heading Towards Earth In 2024: Where Is 12P/Pons-Brooks Tonight
  3. PetrHoralek.com: Spring Comet 12P/Pons-Brooks
  4. APOD: 2015-09-26 M31 versus M33
  5. NASA: Comets
  6. EarthSky.org: Comet Pons-Brooks: Will you see it during the eclipse?

Štítky: C/12p, Kometa Pons-brooks

15. vesmírný týden 2024

Přehled událostí na obloze a v kosmonautice od 8. 4. do 14. 4. 2024. Měsíc bude v novu a v Americe uvidí úplné zatmění Slunce. Na večerní obloze se loučíme s kometou 12P/Pons-Brooks, která na začátku dubna ještě o magnitudu zjasnila a na večerní obloze ji doplní Jupiter a srpek Měsíce. Aktivita Slunce je nižší. Přistál Sojuz MS-24. SpaceX intenzivně chystá další testovací let SuperHeavy Starship. Delta IV Heavy pro technický problém rampy ještě neletěla. Před 65 lety byla vybrána v USA první sedmička astronautů a před 60 lety začal program Gemini.

Bodeho galaxie M81 a M82