Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  27. březen 2024

Astronomický snímek dne (APOD) - 27. březen 2024

Kupa galaxií ve Vlasech Bereniky

Uznání a copyright: Joe Hua

Téměř každý objekt na tomto snímku je galaxie. Zobrazená Kupa galaxií ve Vlasech Bereniky je jednou z nejhustších známých kup, obsahuje tisíce galaxií. V každé z těchto galaxií jsou miliardy hvězd, stejně jako v naší vlastní Galaxii Mléčné dráze. Ačkoli je ve srovnání s většinou ostatních kup blízko, světlu to z Kupy galaxií ve Vlasech Bereniky stále trvá stovky milionů let, než k nám dorazí. Ve skutečnosti je Kupa galaxií ve Vlasech Bereniky tak velká, že jen aby se světlo dostalo z jedné strany na druhou, trvá miliony let. Většina galaxií v této kupě a dalších kupách jsou eliptické galaxie, zatímco většina galaxií mimo kupy jsou spirály. Podstata rentgenového záření z Kupy galaxií ve Vlasech Bereniky je stále předmětem výzkumu.

1. AstroBin.com: Joe Hua: coma galaxy cluster Abell 1656 deep field
  2. Wikipedia: Coma_Cluster
  3. UA.edu: Galaxy Cluster Mug Shots
  4. NASA: Galaxy Basics
  5. YouTube.com: Hubble's Sweeping View of the Coma Cluster of Galaxies
  7. APOD: Clusters of Galaxies
  8. APOD: 2008-06-16 Uvnitř Kupy galaxií ve Vlasech Bereniky
  9. WikiSky.org: Coma Cluster img_source=DSS2
  10. Ftcdn.net: Foto: Dva psi :-)
  11. Wikipedia: Coma_Berenices
  12. APOD: Elliptical galaxies
  13. GalaxyZoo.org: Galaxy Zoo
  14. APOD: 2024-01-01 NGC 1232: Velká spirální galaxie
  15. Wikipedia: Coma_Cluster#X-ray_source
  16. Harvard.edu: On the thermal origin of the hard X-ray emission from the Coma cluster

Štítky: Kupa ve Vlasech Bereniky, Kupa galaxií, Galaxie

15. vesmírný týden 2024

Přehled událostí na obloze a v kosmonautice od 8. 4. do 14. 4. 2024. Měsíc bude v novu a v Americe uvidí úplné zatmění Slunce. Na večerní obloze se loučíme s kometou 12P/Pons-Brooks, která na začátku dubna ještě o magnitudu zjasnila a na večerní obloze ji doplní Jupiter a srpek Měsíce. Aktivita Slunce je nižší. Přistál Sojuz MS-24. SpaceX intenzivně chystá další testovací let SuperHeavy Starship. Delta IV Heavy pro technický problém rampy ještě neletěla. Před 65 lety byla vybrána v USA první sedmička astronautů a před 60 lety začal program Gemini.

Bodeho galaxie M81 a M82