Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  28. březen 2024

Astronomický snímek dne (APOD) - 28. březen 2024

Miliony hvězd v Omega Centauri

Uznání a copyright: Massimo Di Fusco and Mirco Turra

Kulová hvězdokupa Omega Centauri, známá také jako NGC 5139, je od nás 15 000 světelných roků daleko. Hvězdokupa je v objemu o průměru asi 150 světelných roků nahuštěná asi 10 miliony hvězd mnohem starších než Slunce. Je největší a nejjasnější z asi 200 známých kulových hvězdokup, které sídlí v halo naší Galaxie Mléčné dráhy. Přestože se většina hvězdokup skládá z hvězd stejného stáří a složení, záhadná Omega Cen vykazuje různé hvězdné populace odlišného stáří a chemického složení. Omega Cen může být ve skutečnosti pozůstalým jádrem malé galaxie, která splynula s Mléčnou dráhou. Na tomto ostrém barevném teleskopickém pohledu na Omega Centauri se podle žlutavé barvy dají snadno rozeznat rudí obři.

1. EarthSky.org: Omega Centauri is the Milky Way’s largest star cluster