Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  31. květen 2024

Astronomický snímek dne (APOD) - 31. květen 2024

Říše mlhovin WR 134

Uznání a copyright: Xin Long

Tento kosmický snímek pořízený pomocí úzkopásmových filtrů pokrývá v souhvězdí Labutě (Cygnus) zorné pole dvakrát větší než úplněk. Zvýrazňuje jasný okraj prstencovité mlhoviny, kterou sleduje v záři ionizovaného vodíku a kyslíku. Složité zářící oblouky jsou části materiálu obálek vymetené větrem z Wolf-Rayetovy hvězdy WR 134, nejjasnější hvězdy poblíž středu snímku, to vše ponořené do prostoru mezihvězdných mračen. Odhady vzdálenosti přisuzují WR 134 vzdálenost asi 6000 světelných roků, takže snímek pokrývá něco přes 100 světelných roků. Hmotné Wolf-Rayetovy hvězdy spalují své jaderné palivo zhoubnou rychlostí, v silném hvězdném větru vyvrhují své vnější obálky a závěrečnou fázi vývoje hmotných hvězd ukončují velkolepou explozí supernovy. Hvězdný vítr a závěrečná supernova obohacují mezihvězdný materiál o těžké prvky, které se stanou součástí budoucích generací hvězd.

1. AstroBin.com: xlong: The Nebulous Realm of WR 134
  2. APOD: 2009-09-15 NGC 6888: Srpková mlhovina
  3. APOD: 2023-03-18 Wolf Rayet 124
  4. APOD: 2022-06-09 Kosmická mračna v Labuti
  5. Harvard.edu: Chandra: Crescent Nebula: Live Fast, Blow Hard and Die Young
  6. Harvard.edu: Kinematical study of ring nebulae around galactic Wolf-Rayet stars.
  7. APOD: 2001-10-26 Prvky v pozůstatcích