Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  13. duben 1999

Astronomický snímek dne (APOD) - 13. duben 1999

Případ zmizelé supernovy

Uznání: A. Iyudin, V. Schoenfelder (MPE), COMPTEL, CGRO

Všimli byste si druhého Měsíce na obloze? Asi před 700 lety světlo z obrovité exploze dospělo na Zemi, takže by se mělo jevit skoro tak jasně jako Měsíc v úplňku. Jasná skvrna by měla trvat týdny nicméně, v historických záznamech není žádná zmínka o takovém jevu. Záhada byla objevena Wan Chenem a Neil Gehrelsem (NASA/GSFC) když studovali zdroj radioaktivních prvků směrem k zbytku supernovy v Plachtách (Vela). Vyvodili, muselo dojít k explozi mnohem mladší a blížší než ta která způsobila supernovu v Plachtách když propočítali charakteristiky exploze z množství přítomných radioaktivních prvků . Vypočetli, že zdroj GRO/RX J0852 by měl oslnit středověké hvězdáře. Možná že lidé byli příliš zaneprázdněni, nebo dochované záznamy nejsou úplné nebo exploze byl az nějakých důvodů příliš mdlá. Snímek nahoře GRO/RX J0852 byl pořízen v gama záření pomocí Comptonovi gama observatoře a je ve falešných barvách. Astronomové a historici pokračují v pátrání po stopách.

Štítky: Gama záření, Supernova