Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  22. duben 1999

Astronomický snímek dne (APOD) - 22. duben 1999

Kde je ypsilon Andromedae?

Uznání a copyright: Till Credner & Sven Kohle

Astronomové nedávno oznámili detekci tří velkých planet obíhajících hvězdu ypsilon Andromedae - první známý planetární systém obíhající normální hvězdu kromě našeho Slunce. Planety nebyly přímo vyfotografovány, ale byly detekovány pomocí Dopplerova efektu s využitím velkých dalekohledů prohledávajících blízké hvězdy pro náznaky malého přibližování a vzdalování. Nicméně ypsilon And samotná je viditelná neozbrojeným okem jak září na pozemské noční obloze v severním souhvězdí Andromedy a má jasnost asi 4 magnitudy. Tento hloubkový snímek zobrazuje ypsilon And spolu se slabšími hvězdami a "deep sky" objekty včetně slavné spirální galaxie v Andromedě M31 (vpravo), galaxie v Trojúhelníku (Triangulum) M33 (dole) a hvězdokupy NGC 752 (vlevo). Hvězda ypsilon And ve vzdálenosti asi 44 světelných let je jenom o něco hmotnější a má málo vyšší teplotu jak naše Slunce.

Štítky: Andromeda, Souhvězdí, Planety, Hvězda