Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  16. duben 1999

Astronomický snímek dne (APOD) - 16. duben 1999

ny Andromedae: Extrasolární soustava

Uznání & Copyright: Lynette Cook

Včera astronomové oznámili objev prvního planetárního systému kolem normální hvězdy jiné než je naše Slunce. Doposud byly objeveny pouze hvězdné systémy s jednou planetou. Nepatrné změny v přibližování a vzdalování ypsilon Andromedae hvězdě podobné Slunci v souhvězdí Andromedy umožnilo týmu astronomů pod vedením R. Paula Butlera (AAO) a Geoffrey W. Marcyho (SFSU /UCB) učinit pokrok. Tento hvězdný systém je zcela odlišný od naší sluneční soustavy. Všechny tři detekované planety mají hmotnosti blízké nebo větší jak Jupiter. Objev znamená, že systémy s více planetami jsou zcela běžné a umožňují spekulace že mohou být nalezeny planety plné života podobné Zemi. Kresba nahoře je uměleckou představou soustavy ypsilon Andromedae a jejích vnitřních planet.

Štítky: CCD, Galaxie