Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  17. duben 1999

Astronomický snímek dne (APOD) - 17. duben 1999

Měsíc v gama záření

Uznání: D. Thompson (LHEA,GSFC) et al., EGRET, Compton Observatory, NASA

Co kdybychom mohli vidět gama paprsky (fotony jež mají víc jak 40 milionkrát více energie než viditelné světlo)? Kdyby jste mohli, pak byste viděli Měsíc jasnější jak Slunce! Tento překvapující poznatek demonstruje tento snímek Měsíce pořízený gama dalekohledem "Energetic Gamma Ray Experiment Telescope" (EGRET) na palubě Comptonovi gama observatoře vypuštěné NASA. Ani nejcitlivější zařízení svého druhu EGRET nemůže vidět tiché Slunce které je slabé ve vysokých gama energiích. Proč je ale Měsíc tak jasný v gama záření? Vysokoenergetické nabité částice známé jako kosmické paprsky trvale dopadají na nechráněný měsíční povrch a generují gama záření. Gama vidění EGRETu není dosti ostré, abychom rozlišili měsíční disk nebo povrchové útvary ale je natolik citlivý, že ukazuje jasnou gama měsíční zář na pozadí gama záření z naší Mléčné dráhy, gama záření kvasarů a některých ještě pořád tajemných neidentifikovaných zdrojů. Snímek vznikl z osmi expozic během let 1991 až 1994. Širokoúhlý snímek pokrývá pole zhruba 40x40 stupňů gama záření zobrazeného ve falešných barvách.

Štítky: Kosmické paprsky, Gama záření, Měsíc