Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  07. červenec 1999

Astronomický snímek dne (APOD) - 07. červenec 1999

M80: Hustá kulová hvězdokupa

Uznání: F. R. Ferraro (ESO /Bologna Obs.), M. Shara (STSci/AMNH) et al.,
& the Hubble Heritage Team (AURA/ STScI/ NASA)

Kdyby bylo naše Slunce součástí M80 tak by noční obloha zářila jako klenotnice jasných hvězd. M80 též známá jako NGC 6093 je jednou z 250 kulových hvězdokup, které přežívají v naší Galaxii. Většina hvězd v M80 jsou starší a červenější než naše Slunce, ale některé hvězdy se záhadně jeví modřejší a mladší. Mladé hvězdy by odporovaly hypotéze, že všechny hvězdy v M80 vznikly téměř ve stejnou dobu. Tyto neobvyklé hvězdy jsou známé jako modří tuláci a analýzou snímků jako je snímek nahoře z kosmického dalekohledu Hubble Space Telescope byli astronomové schopni najít zatím největší populaci modrých tuláků. Protože jsou nyní modří tuláci považování za hvězdy vzniklé splynutím, tak poměr srážek a zachycení v hustém středu M80 musí být velmi vysoký.

Štítky: Modří tuláci, Kulová hvězdokupa, Hvězdy