Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  24. srpen 1999

Astronomický snímek dne (APOD) - 24. srpen 1999

Síť mikročočkových kaustik

Uznání a copyright: Joachim Wambsganss (Ap. Inst. Potsdam)

Mapa oblohy jako tato by zajímala astronomy, kteří studují mikročočky. U zobrazování mikročočkami může gravitace okolních hvězd působit k zesílení světla objektů v pozadí jako jsou vzdálené hvězdy nebo kvasary. Toto zesílení není nikde větší než podél kaustických křivek gravitačních čoček. Na počítačem simulované mapě nahoře jsou kaustiky vidět jako jasnější oblasti. Když se kvasar na pozadí pohybuje za mikročočkovou kaustikou, tak se může jevit podstatně jasnější. Mnoho astronomů považovalo mikročočkové události ještě před deseti lety za prakticky neměřitelné, ale během posledních pěti let byly nalezeny celé stovky. Přesná měření mikročoček nám nyní poskytují jedinečné informace o složení a rozdělení hmoty v galaxiích a ve vesmíru. Někteří astronomové nyní předpovídají, že budoucí výzkum mikročoček může dokonce objevit planety obíhající vzdálené hvězdy.

Štítky: Mikročočkování, Kvazary