Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  31. srpen 1999

Astronomický snímek dne (APOD) - 31. srpen 1999

Bubliny symbiotických hvězd

Uznání: R. Corradi (Instituto de Astrofisica de Canarias) et al., NASA

Dvě hvězdy ve středu této mlhoviny se velice liší. Jedna je bílým trpaslíkem s hmotností jako naše Slunce ale s poloměrem tak malým jako je naše Země. Druhá hvězda je červený obr, též s hmotností zhruba jako naše Slunce ale s poloměrem tak velkým, že by zaplnil i oběžnou dráhu naší Země. Zvláštní symbiotický vztah mezi těmito dvěma hvězdami v soustavě He2-104 vytvořil planetární mlhovinu s tvarem podobným přesýpacím hodinám bez přesýpacích hodin. Rudý obr je proměnná hvězda typu Mira, pulsující hvězda, která vyvrhuje hmotu do akrečního disku, který obklopuje bílého trpaslíka. Astronomové spekulují, že když dostatečné množství hmoty dopadne na bílého trpaslíka, tak dojde k termonukleárnímu výbuchu, který vytvoří další rozpínající se mlhovinu ve tvaru přesípacích hodin. Snímek nahoře byl pořízen kamerou WFPC2 na palubě kosmického dalekohledu Hubble Space Telescope. Přesýpací hodiny ze dvou posledních explozí jsou viditelné zvýrazněně na vloženém snímku.

Štítky: Symbiotická hvězda, Bílý trpaslík, Hvězda