Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  23. září 1999

Astronomický snímek dne (APOD) - 23. září 1999

Rovnodennost a eruptivní protuberance

Uznání: SOHO - EIT Consortium, ESA, NASA

Dnes přechází Slunce nebeský rovník a roční období se mění z léta na podzim na severní a ze zimy na jaro na jižní polokouli. Tato událost je známa jako rovnodennost a je definována polohou Slunce na obloze - délka dne je rovna délce noci. Právě minulý týden aktivní Slunce vytvořilo dramatickou eruptivní protuberanci jež je vidět na tomto snímku v extrémní ultrafialové oblasti z vesmírné observatoře SOHO. Horká plazma je vyzdvižena nad sluneční povrch zkroucením magnetických polí. Jak je protuberance velká? Klikněte na obrázek a uvidíte větší snímek celého Slunce. Ve stejném měřítku by se planeta Země stále jevila menší jak kursor.

Štítky: Rovnodennost, Eruptivní protuberance, Slunce

Přehled událostí na obloze a v kosmonautice od 6. 4. do 12. 4. 2020. Měsíc bude v (super)úplňku. Večer je vidět jasná planeta Venuše. Ráno jsou poblíž sebe Mars, Jupiter a Saturn. Na obloze lze spatřit vláčky družic Starlink. Před 15 lety byla objevena trpasličí planeta Makemake, druhá nejjasnější po Plutu. Před 60 lety startovala první meteorologická družice TIROS-1. Před 175 lety bylo poprvé fotograficky zaznamenáno Slunce se skvrnami.

Venuša nad sídliskom

Venuša, Plejády a Starlinks. 5s expozícia, 800 ISO, Statív v okne+Canon 350+24/3,5.