Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  24. září 1999

Astronomický snímek dne (APOD) - 24. září 1999

Kometární globule v Orionu

Uznání: David Theil (CASA), IRAS

Intenzivní ultrafialové světlo z masivních horkých hvězd v oblasti Orionu vytvarovalo a stlačilo mračna prachu a plynu do výrazně tvarovaných kometárních globulí. Na tomto infračerveném snímku z IRASu pořízeném na vlnových délkách citlivých k emisím z prachu lze snadno vidět protažené globule kolem jasných oblastí které odpovídají hvězdokupě Trapéz. Mlhovina Hlava čarodějnice, IC 2118 je řetězcem globulí blízko středu vpravo. Kometární globule, v hlavních rysech sugestivně podobné kometám, jsou mezihvězdnými kondenzacemi velmi různých měřítek. Tyto se pravděpodobně váží k epizodám při vzniku hvězd v molekulárním mračnu v Orionu. Na snímku se nachází více kometám podobným mračen nebo globulí, než jsou jen ty označené šipkami.

Štítky: Prach, Star-formation, Mlhovina