Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  29. srpen 1999

Astronomický snímek dne (APOD) - 29. srpen 1999

Mlhovina Hlava čarodejnice

Uznání: G. Greaney

Jen dřina a zase dřina a trápení; Nechť oheň plápolá a kotel bublá ... Možná, že by se měl Shakespearův Macbeth poradit s mlhovinou Hlava čarodějnice. Tato sugestivně tvarovaná reflexní mlhovina se pojí s jasnou hvězdou Rigel v souhvězdí Orion. Mlhovina Hlava čarodějnice - formálnější název je IC 2118 - primárně září světlem odraženým od Riegela. Rigel se nachází asi na jednu šířku fotografie vpravo mimo tento snímek. Světlo v mlhovině odráží jemný prach. Modrá barva je způsobena nejen Riegelovou modrou barvou ale též proto, že prachová zrna odráží modré světlo efektivněji než červené. Stejný fyzikální proces působí, že se pozemská obloha během dne jeví modrá, i když k rozptylu dochází na molekulách dusíku a kyslíku. Mlhovina se nachází ve vzdálenosti asi 1000 světelných let.

Štítky: Rigel, Reflekční mlhovina