Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  25. září 1999

Astronomický snímek dne (APOD) - 25. září 1999

Víření v Laguně

Uznání: A. Caulet (ST-ECF, ESA), NASA

Děsivé drama zrodu hvězdy vytváří silný hvězdný vítr a intenzivní energetické hvězdné záření jež bombarduje prašná molekulární mračna uvnitř mlhoviny Laguna (M8). Přinejmenším dvě podlouhlé mračna trychtýřovitého tvaru, každé zhruba půl světelného roku dlouhé, byly zjevně formovány takovou aktivitou. Prostírají se nahoře vlevo na tomto detailním záběru jasné oblasti Laguny známé jako 'Přesýpací hodiny'. Také se skutečně tato mezihvězdná mračna kroutí a víří jako pozemská tornáda? Je to možné. Jak energie z blízkých mladých horkých hvězd, jedna z nich je vpravo dole, proudí do chladného prachu a plynu, tak velké teplotní rozdíly v přiléhajících oblastech mohou vytvářet smykové větry. Tento obrázek je zpracovaným HST snímkem pořízeným v roce 1995, když výzkumníci objevili tuto blízkou (5000 světelných let vzdálenou) oblast vzniku hvězd, která leží ve Střelci (Sagittarius).

Štítky: Emisní mlhovina, Star-formation