Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  15. listopad 1999

Astronomický snímek dne (APOD) - 15. listopad 1999

Ve stínu historických planet

Uznání a copyright: Lynette Cook

Astronomové poprvé našli nezávislé potrvrzení že existují vzdálené planetární soustavy. Minulý pátek oznámil tým, který vedou G. W. Henry (Tenn. State) a G. Marcy (UC Berkeley) oznámil objev stínu planety přecházející před vzdálenou hvězdou. O málo známe slunci podobné hvězdě HD 209458 vzdálené 150 světelných let se předpokládalo, že je domovem planet z mírného kolísání objeveného v jejím pohybu. Henry a další nyní nalezli, že toto kolísání přesně odpovídá přechodům před diskem hvězdy a tak se vytváří ztemňující jev částečného zatmění. Astronomové pak byli schopni učinit odhad hmotnosti a poloměru extra-solární planety, která má asi dvě třetiny hmotnosti Jupitera ale o 60 procent větší poloměr. Kresba nahoře je uměleckou představou planetárního zatmění v soustavě HD 209458.

Štítky: Hvězdná soustava, Planeta, Extrasolární planeta