Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  15. duben 2004

Astronomický snímek dne (APOD) - 15. duben 2004

Venuše a Plejády

Uznání a copyright: David Cortner

Venuše stále vládne na západní obloze po západu slunce jako brilantní Večernice. Při svém putování kolem ekliptiky spolu s ostatními planetami viditelnými pouhým okem už dříve v tomto měsíci prošla kolem hvězdokupy Plejády, a poskytla tak pozemským pozorovatelům skvělou příležitost k fotografování. Samotné Plejády, katalogizované jako M45, představují nádhernou podívanou a při dlouhých expozicích jsou často vidět ponořené do mlhavé modré reflekční mlhoviny. Na tomto snímku pořízeném 3. dubna večer se brilantní Venuše přiblížila k Sedmi sestrám a světlo z delikátních kosmických mračen přebila. Pohled umožňuje studovat kontrast mezi Alcyone, nejjasnější hvězdou Plejád, a 700 krát jasnější Venuší. Venuše je od Země vzdálená pouhých 5 světelných minut, zatímco Alcyone se spolu s ostatnímu hvězdami v kupě nachází asi 400 světelných let daleko. Venuše vznikla při kontrakci mlhoviny, ze které vzniklo Slunce, takže je stará asi 4.5 miliardy let. Hvězdy v Plejádách jsou staré zhruba stovky miliónů let.

Štítky: Venuše, Obloha, Plejády