Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  14. duben 2004

Astronomický snímek dne (APOD) - 14. duben 2004

Oblast vznikání hmotných hvězd DR21 infračerveně

Uznání: A. Marston (ESTEC/ESA) et al., JPL, Caltech, NASA

Hluboko v normálně ukrytých zákoutích obřího molekulárního mračna DR21 byla nalezena hvězdná porodnice, ve které vznikají jedny z nejhmotnějších dosud zaznamenaných hvězd. Okno do tohoto mračna otevřela v minulém roce ve středním infračerveném světle infračervená kamera Infrared Array Camera na oběžném Spitzerově kosmickém dalekohledu. Vzhledem k hustému mezihvězdnému prachu je mračno pro viditelné světlo neprůhledné. Na barevném infračerveném snímku nahoře ze Spitzerova dalekohledu stojí za pozornost obrovské bubliny, složité předivo prachu a plynu a velmi hmotné hvězdy. Infračevená vlákna září díky přítomnosti organických sloučenin známých jako PAHs (polycyklické aromatické uhlovodíky). Složité vzory způsobuje komplexní vzájemná interakce mezihvězdných větrů, tlaku záření, magnetických polí a gravitace. Zobrazená oblast má asi 75 světelných let a leží asi 6000 světelných let daleko v souhvězdí Labutě (Cygnus).

Štítky: Star-formation, Porodnice hvězd, DR21