Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  29. září 2022

Astronomický snímek dne (APOD) - 29. září 2022

Náraz sondy DART do planetky z vesmíru

Uznání: ASI / NASA

Kosmická sonda DART uvolnila 15 dní před svým nárazem malou doprovodnou družici, aby zdokumentovala tuto historickou demonstraci technologie planetární obrany. Družici LICIACube (Light Italian CubeSat for Imaging Asteroids) poskytla Italská kosmická agentura a ta pořídila tento snímek po celé události. U pravého okraje snímku, který byl pořízen jen pár minut po impaktu sondy DART, je vidět oblak vyvrženého materiálu po nárazu do cílové planetky Dimorphos. Dimorphos je malý měsíček o rozměru 160 metrů na orbitě kolem mateřské planetky Didymos o průměru 780 metrů, nyní vzdálené asi 11 miliónů kilometrů od Země. Na snímku z LICIACube je Didymos vidět mimo jeho střed. Pozemská teleskopická pozorování budou v nadcházejících týdnech hledat malou změnu orbity Dimorphosu kolem Didymosu, aby se vyhodnotilo, jak efektivně náraz DARTu svůj cíl odklonil.

1. NASA: DART’s Small Satellite Companion Takes Flight Ahead of Impact