Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  20. květen 1999

Astronomický snímek dne (APOD) - 20. květen 1999

Cyklon na Marsu

Uznání: J. Bell (Cornell), S. Lee (Univ. Colorado), M. Wolff (SSI), et al., NASA

Koncem minulého měsíce astronomové, kteří pozorují Mars spatřili obrovitou cyklonu - bouři zuřící blízko severního pólu rudé planety. Jejich objevné snímky pořízené kosmickým teleskopem Hubble Space Telescope 27.dubna jsou vidět vlevo zatímco vpravo vložené záběry ukazují detailní pohled na bouři a okolí. Severní polární čepička, scvrklá jak odpovídá polovině marťanského léta, je vidět nahoře objevného snímku. Polární čepička je jasně menší než bouře zrovna pod ní a další bouře vlevo. Podobně jako "spirální bouře" zaznamenané na Marsu před více jak 20 léty sondami Viking, tato bouře byla charakterizována systémem vířících jasných mračen vodního ledu místo typických marsovkých prašných bouří. S rozměrem asi 1000 mil napříč a bezoblačným centrálním okem kolem 200 mil je co do velikosti srovnatelná s cyklonami, které bývají vidět na planetě Zemi v polárních oblastech. Bouře byla snímkována ještě jednou o několik hodin později, ale nebyla vidět a možná měla dobu trvání jen několik málo dnů.

Štítky: Severní pól, Cyklón, Mars