Úvodní strana  >  Novinky  >  Jak je právě na Marsu?

Jak je právě na Marsu?

Americká sonda InSIGHT začne na Marsu s novým druhem měření.

Povrch Marsu ze sondy InSight Autor: NASA
Povrch Marsu ze sondy InSight
Autor: NASA
O víkendu sonda InSIGHT úspěšně položila ochranný kryt na francouzský seismometr SEIS, díky čemuž bude toto citlivé zařízení chráněno před vlivem okolní atmosféry. To umožní začít s měřeními, které odhalí, zdali je Mars stále seismicky aktivní či nikoliv. Tím ale práce sondy nekončí. V blízké době robotické rameno umístí na povrch i německou tepelnou sondu HP3 schopnou se zahloubit pod povrch a určit, jak velký je tepelný tok napříč kůrou Marsu.

Jana Žďárská

Mgr. Jana Žďárská se narodila v roce 1969. Pracuje ve Fyzikálním ústavu Akademie věd ČR jako výkonná redaktorka Československého časopisu pro fyziku. K zájmu o vědu ji v dětství přivedl otec. Jako autorka se v rámci popularizace vědy věnuje především rozhovorům s vědci a reportážím z vědeckého prostředí. V rámci popularizace vědy publikuje v Československém časopisu pro fyziku, slovenském Kozmosu, populárně naučném časopisu Tajemství vesmíru a časopisu Astropis. Píše poetické úvodníky pro věstník obce Světice, kde žije.

Je členkou České astronomické společnosti (ČAS), Kosmologické sekce ČAS (dříve místopředsedkyní), Astronautické sekce ČAS, Jednoty českých matematiků a fyziků (JČMF), porotkyní Československé astrofotografie měsíce (ČAM) a členkou Kosmo klubu z. s. Za svoji literární činnost obdržela v roce 2022 cenu České astronomické společnosti Littera astronomica. Miluje děti, přírodu, zachraňuje psy z útulků, fotografuje a píše básně. Více na webu www.janazdarska.cz.

Štítky: InSight