Úvodní strana  >  Novinky  >  Jak je právě na Marsu?

Jak je právě na Marsu?

Americká sonda InSIGHT začne na Marsu s novým druhem měření.

Povrch Marsu ze sondy InSight Autor: NASA
Povrch Marsu ze sondy InSight
Autor: NASA
O víkendu sonda InSIGHT úspěšně položila ochranný kryt na francouzský seismometr SEIS, díky čemuž bude toto citlivé zařízení chráněno před vlivem okolní atmosféry. To umožní začít s měřeními, které odhalí, zdali je Mars stále seismicky aktivní či nikoliv. Tím ale práce sondy nekončí. V blízké době robotické rameno umístí na povrch i německou tepelnou sondu HP3 schopnou se zahloubit pod povrch a určit, jak velký je tepelný tok napříč kůrou Marsu.

Jana Žďárská

Mgr. Jana Žďárská

*1969, titul Bc. (ergoterapie) získala na 1. lékařské  fakultě Univerzity Karlovy, Mgr. (žurnalistika) na Univerzitě Jana Ámose Komenského v Praze.

Místopředsedkyně Kosmologické sekce ČAS, výkonná redaktorka Československého časopisu pro fyziku (Fyzikální ústav AV ČR).

K astronomii ji v dětství přivedl otec, v rámci popularizace astronomie se věnuje ponejvíce rozhovorům s významnými vědeckými osobnostmi, reportážím z astronomických akcí atd.

„Vesmír mě stvořil, aby se na sebe mohl podívat i mýma očima…vesmír je můj život, den co den k němu pozvedám oči s tisícem otázek - jak vlastně vznikl, které síly v něm dominují, jak porozumět jeho řeči a jak nejlépe pochopit, že je v něm i život? Je pro mě ctí klást tyto otázky významným vědcům a jejich odpovědi zprostředkovávat právě vám, čtenářům."

Štítky: InSight

17. vesmírný týden 2019

Přehled událostí na obloze od 22. 4. do 28. 4. 2019. Měsíc bude v poslední čtvrti. Večer je vidět Mars, ráno Jupiter a Saturn. Přechod Ganymeda a jeho stínu nastává v úterý 23. dubna nad ránem. Skvrny na Slunci opět mizí. Na ISS dorazila zásobovací loď Cygnus. Další společnost testuje motorické přistání se znovupoužitelnou raketou. Test Crew Dragonu skončil havárií. Před 50 lety spadly meteority v Irsku i do obchodního centra a před 245 lety se narodil Francis Baily.

Hvězdy v Čerčanech

Čerčany a časosběr foto 60 minut.