Úvodní strana  >  Novinky  >  Tlačenice na Měsíci

Tlačenice na Měsíci

Jak se zdá, na Měsíci bude dle výhledu pro rok 2019 poněkud těsno.

Již nyní na odvrácené straně Měsíce pracuje čínská sonda Chang’e 4, která přistála uvnitř kráteru Von Kármán a jejíž pojízdná laboratoř bude pracovat v pánvi Jižní pól  - Aitken.  Startovat k Měsíci bude i další čínský automat Chang’e 5.

Přistát na Měsíci plánuje i indická mise Chandrayaan-2 a to cca 600 km od jeho jižního pólu.

Taktéž Izraelská společnost SpaceIL připravuje k přistání na Měsíci sondu Google Lunar XPRIZE, která bude mimo jiné zkoumat i lunární magnetické pole.

Můžeme se tedy těšit na příval nových informací z našeho vesmírného souputníka.

Jana Žďárská

Mgr. Jana Žďárská

*1969, titul Bc. (ergoterapie) získala na 1. lékařské  fakultě Univerzity Karlovy, Mgr. (žurnalistika) na Univerzitě Jana Ámose Komenského v Praze.

Místopředsedkyně Kosmologické sekce ČAS, výkonná redaktorka Československého časopisu pro fyziku (Fyzikální ústav AV ČR).

K astronomii ji v dětství přivedl otec, v rámci popularizace astronomie se věnuje ponejvíce rozhovorům s významnými vědeckými osobnostmi, reportážím z astronomických akcí atd.

„Vesmír mě stvořil, aby se na sebe mohl podívat i mýma očima…vesmír je můj život, den co den k němu pozvedám oči s tisícem otázek - jak vlastně vznikl, které síly v něm dominují, jak porozumět jeho řeči a jak nejlépe pochopit, že je v něm i život? Je pro mě ctí klást tyto otázky významným vědcům a jejich odpovědi zprostředkovávat právě vám, čtenářům."

Štítky: Novinky

17. vesmírný týden 2019

Přehled událostí na obloze od 22. 4. do 28. 4. 2019. Měsíc bude v poslední čtvrti. Večer je vidět Mars, ráno Jupiter a Saturn. Přechod Ganymeda a jeho stínu nastává v úterý 23. dubna nad ránem. Skvrny na Slunci opět mizí. Na ISS dorazila zásobovací loď Cygnus. Další společnost testuje motorické přistání se znovupoužitelnou raketou. Test Crew Dragonu skončil havárií. Před 50 lety spadly meteority v Irsku i do obchodního centra a před 245 lety se narodil Francis Baily.

Hvězdy v Čerčanech

Čerčany a časosběr foto 60 minut.