Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  24. leden 2000

Astronomický snímek dne (APOD) - 24. leden 2000

Mlhovina Eskimo z nově opraveného Hubbla

Uznání: Andrew Fruchter (STScI) et al., WFPC2, HST, NASA

V roce 1787 objevil astronom William Herschel mlhovinu Eskimo. Ze země se NGC 2392 podobá hlavě člověka obklopené kožešinovou kapucí. Nyní v roce 2000 po opravě kosmický dalekohled Hubble Space Telescope zobrazil mlhovinu Eskymáka. Z vesmíru mlhovina ukazuje plynná mračna tak komplexní, že nejsou plně prostudována. Mlhovina Eskimo je jasně planetární mlhovinou a plyn, který je vidět nahoře tvořil vnější vrstvy Slunci podobné hvězdy před 10 tisíci lety. Vnitřní vlákna viditelná nahoře byla vyvržena silným větrem částic z ústřední hvězdy. Vnější disk obsahuje neobvyklé světelné roky dlouhá oranžová vlákna. Mlhovina Eskimo leží asi 5000 světelných let daleko a je viditelná malým dalekohledem v souhvězdí Blíženců (Gemini).

Štítky: Planetární mlhovina, Mlhovina Eskymák, NGC 2392