Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  28. leden 2000

Astronomický snímek dne (APOD) - 28. leden 2000

Astronomie ze stíhačky F-18

Uznání: Dan Durda and Alan Stern (SwRI)

V období kvetoucích pozemských a vesmírných observatoří astronomové také používají přístroje na palubách letadel - nyní úspěšně zaznamenali zákryt planetky z výkonného tryskového letadla. Tato blikající animace představuje dvě digitalizované políčka z letových dat asteroidu číslo 308 "Polyxo" přecházejícím před nebo zakrývající slabou hvězdu blízko středu pole. Použitá kamera známá jako "Jihozápadní ultrafialový zobrazovací systém" Southwest Ultraviolet Imaging System (SWUIS-A) byla namontována v kokpitu tryskového letadla NASA F/A-18 (vložený snímek dole vlevo). Dřívější bitevník amerického námořnictva F/A-18 dokázal nalétnout do přesné polohy aby zaznamenal zákryt zatímco letěl nad mraky a většinou zatemňující zemské atmosféry. Časové zpracování údajů z SWUIS-A ze zákrytu ukáže velikost asteroidu, který je jinak příliš malý, že memůže být zobrazen ani Hubbleovým dalekohledem. Mezi budoucí letecké mise přístroje SWUIS-A bude možná patřit lov na vulkanoidy, předpokládané malé asteroidy obíhající Slunce uvnitř dráhy Merkura.

Štítky: Zákryt, Asteroid, F-18, Polyxo, Animated gif