Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  16. únor 2000

Astronomický snímek dne (APOD) - 16. únor 2000

Eros z oběžné dráhy

Uznání: NEAR Project, JHU APL, NASA

Dne 14.února se sonda NEAR stala prvním umělým měsícem asteroidu. Už zachycena jemnou gravitací třicetikilometrové skály ve tvaru pantofle, NEAR zaznamenala tento historicky první snímek z oběžné dráhy planetky 433 Eros ve vzdálenosti 200 mil (320km). Snímek vykazuje 30m podrobnosti a pohledu dominuje pětikilometrový kráter poblíž Erosova úzkého pasu. Jsou vidět svažující se vrstvy a rýhy u lemu kráteru spolu s velkým padesátimetrovým balvanem ležícím na dně kráteru (vpravo ve středu). I když je Eros velkým asteroidem typu S z vnitřního pásu asteroidů, stále není dostatečně hmotný na to, aby jej vlastní gravitace zformovala do kulovitého planetě podobného tvaru. Pro srovnání, sto kilogramový objekt na Zemi by vážil šedesát gramů Basebalový míček odpálený rychlostí 35km/h by odlétl do vesmíru. Slabá gravitace a nepravidelný tvar činí obíhání Erosu delikátním a nesnadným úkolem pro operátory sondy NEAR, jež plánují roční výzkumný program s možným těsným přiblížením k povrchu asteroidu.

Štítky: Asteroid, Eros, Kráter