Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  17. únor 2000

Astronomický snímek dne (APOD) - 17. únor 2000

Nové rázy ze supernovy 1987A

Uznání: P. Challis and R. Kirshner (CfA),P. Garnavich (Univ. Notre Dame), SINS Collaboration, NASA

V únoru 1987 byli astronomové svědky nejjasnější supernovy v moderní době - supernovy 1987A ve Velkém Magellanově oblaku. Tajemné prstence materiálu obklopující rozpínající se hvězdné trosky začaly brzy emitovat viditelné světlo vybuzené intenzivním světlem z exploze. Po poklesu v následujících letech začaly být vidět ve vnitřním prstenci náznaky čtyř nových horkých skvrn jak je patrné z těchto dvou verzí snímků z dalekohledu Hubble Space Telescope pořízených 2.února. Náhlé objevení nového jevu podporuje myšlenku, že pochází z vlny samotného hvězdného výbuchu která začala narážet do prstence, zahřívat plyn rázy a vytvářet jasné horké skvrny. Snímek vlevo ukazuje zářící prstenec původně excitovaný světlem z výbuchu spolu s rázovými horkými skvrnami. Snímek vpravo je počítačově zpracovaný a zvýrazňuje horké skvrny. Nejjasnější skvrna vpravo byla poprvé pozorována v roce 1997, zatímco čtyři skvrny v levé polovině prstence jsou nové. Astronomové nyní nedočkavě očekávají dramatické omlazení zářícího prstence jak množství materiálu z vlny výbuchu cestující rychlostí 60 miliónů kilometru za hodinu pokračuje v srážce.

Štítky: Supernova, Zbytek supernovy, SN1987A