Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  11. březen 2000

Astronomický snímek dne (APOD) - 11. březen 2000

Messierův maraton

Uznání a copyright: P. Gitto

Pro mnoho amatérských pozorovatelů posedlých jarní astronomickou horečkou je tu zase čas pustit se do Messierova maratonu! Jarní rovnodennost nastane 20.března a tak označí první jarní den na severní polokouli. Také to ovšem znamená žádoucí situaci na nebi pro potenciální prohlédnutí všech objektů z katalogu Charlese Messiera, francouzského astronoma v 18.století, v jednom pozorovacím běhu od nádherného soumraku až do rozbřesku. Tento rok bude na tmavé obloze poblíž skutečné rovnodenosti vadit jasný úplněk, takže vhodné noci poblíž novu pro weekendové maratonce jsou z 11/12.března a 1/2.dubna. (Jako bonus navíc jsou v těchto datech vidět všechny planety naší sluneční soustavy.) Astronom Paul Gitto vytvořil tuto mistrovskou tabulku Messierova maratonu o 11 řádcích a 10 sloupcích z objektů Messierova katalogu. V numerickém pořadí, tabulka začíná M1, Krabí mlhovinou (vlevo nahoře) a končí M110, malou eliptickou galaxií v Andromedě (dole vpravo). Gittovi snímky byly pořízeny digitální kamerou a zrcadlovým dalekohledem o průměru 25cm (10 palců).

Štítky: Rovnodennost, Messierův katalog, Messierův objekt