Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  12. březen 2000

Astronomický snímek dne (APOD) - 12. březen 2000

Supernova 1994D a neočekávaný vesmír

Uznání: High-Z Supernova Search Team, HST, NASA

Daleko a dávno vybuchla hvězda. Supernova 1994D, viditelná jako jasná skvrna dole vlevo se objevila na okraji disku galaxie NGC 4526. Supernova 1994D nebyla zajímavá tím jak byla odlišná, ale spíše tím, jak podobná byla jiným supernovám. Skutečně, světlo emitované během týdnů po explozi způsobilo, že jí bylo přiřazeno důvěrně známé označení supernova typu Ia. Jestliže všechny supernovy typu Ia mají stejnou skutečnou jasnost, pak čím slabší se supernova jeví, tím dále musí být. Kalibrací přesné závislosti jasnost-vzdálenost jsou astronomové schpni odhadnout nejen expanzní poměr vesmíru (parametrizovaný Hubbleovou konstantou), ale také geometrii vesmíru ve které žijeme (parameterizovanou konstantami Omega a Lambda). Velký počet a velké vzdálenosti supernov měřených v několika minulých letech byly interpretovány jako důkaz toho, že žijeme v dříve neočekávaném vesmíru.

Štítky: Supernova, Vesmír, Kosmologie