Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  19. červenec 2000

Astronomický snímek dne (APOD) - 19. červenec 2000

Kulová hvězdokupa M19

Uznání a copyright: D. Williams, N. A. Sharp, AURA, NOAO, NSF

M19 je typická kulová kupa hvězd, ovšem kromě jejího tvaru. Jestliže se podíváte zblízka na snímek nahoře, tak je vidět že je delší než širší. M19 je skutečně nejvíce asférickou kulovou hvězdokupou ze zhruba 160 známých hvězdokup, jež obíhají kolem středu naší Galaxie Mléčná dráha. M19 se nachází ve vzdálenosti asi 27000 světelných let daleko, napříč měří přibližně 60 světelných let a je domovem přes 100000 hvězd. Hvězdokupa je k nalezení triedrem v souhvězdí Hadonoše (Ophiuchus). Příčina neobvyklého tvaru kupy zůstává neznámá, ale může souviset s malou vzdáleností hvězdokupy (5000 světelných let) ke galaktickému středu. Nebo může být tento tvar iluzí vytvářenou neobvyklým pásem tmavého absorbčního prachu na jedné straně kupy.

Štítky: Kulová hvězdokupa, M19

29. vesmírný týden 2019

Přehled událostí na obloze od 15. 7. do 21. 7. 2019. Měsíc bude v úplňku a nastane jeho částečné zatmění. Během noci je vidět Jupiter a Saturn, k nimž se přidává i Neptun a nad ránem Uran. Aktivita Slunce je velmi nízká. Indie letí k Měsíci, koncem týdne čekáme dva starty k ISS. Hayabusa 2 provedla druhý odběr vzorků z planetky Ryugu. Raketa Proton-M vynesla dalekohled Spektr-RG, raketa Vega selhala. Před 50 lety přistáli lidé na Měsíci a před 25 lety dopadaly první kusy komety na Jupiter.

Titul Česká astrofotografie měsíce za červen 2019 obdržel snímek „Nočné svietiace oblaky“, jehož autorem je Jakub Zahuranec   Noční svítící oblaka, nebo „nočné svietiace oblaky“, v rodné řeči autora snímku Jakuba Zahurance ze Slovenska, jsou krásným úkazem. Chtělo by se říci