Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  28. srpen 2000

Astronomický snímek dne (APOD) - 28. srpen 2000

Mlhovina Helix dalekohledem CFHT

Uznání a copyright: J. C. Cuillandre & G. Fahlman (CFHT Staff), CFHT

Jednoho dne může takto vypadat naše Slunce. Mlhovina Helix je nejbližším příkladem planetární mlhoviny vzniklé na konci života slunci podobné hvězdy. Vnější vrstvy hvězdy vymrštěné do prostoru se od nás jeví, jako když se díváme do spirály či závitnice. Zbytek středového hvězdného jádra, jemuž je určeno stát se bílým trpaslíkem, září tak energetickým světlem, že působí fluorescenci dříve odvrženého plynu. Mlhovina Helix, s označením NGC 7293, leží ve vzdálenosti 450 světelných let v souhvězdí Vodnáře a zabírá 1.5 světelných let. Snímek nahoře byl pořízen Kanadsko-francouzsko-hawajským teleskopem (CFHT) na vrcholu vyhaslé sopky na Hawaji, USA. Podrobný záběr vnitřního okraje mlhoviny Helix ukazuje neobvyklé plynové uzlíky neznámého původu.

Štítky: Planetární mlhovina, Mlhovina Helix, CFHT