Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  27. srpen 2000

Astronomický snímek dne (APOD) - 27. srpen 2000

Mlhovina Koňská hlava v Orionu

Uznánní a copyright: (AAO), AATB, ROE, UKS Telescope

Mlhovina Koňská hlava je jedna z nejslavnějších mlhovin na obloze. Je viditelná jako černá oblast na pozadí červené emisní mlhoviny, jež je vidět vpravo od středu na fotografii nahoře. Jasná hvězda poblíž středu pochází z pásu Oriona. Koňská hlava je tmavá, protože je prachovým pohltivým mračnem, jež leží před jasnou červenou emisní mlhovinou. Podobně jako mračna v pozemské atmosféře, tak i tato kosmická mračna mají náhodný tvar. Po mnoha tisících letech vnitřní pohyby v mračnu změní jeho vzhled. Emise červené barvy mlhoviny je způsobena rekombinací elektronů s protony, což vytváří atomy vodíku. Na snímku jsou také vidět modré reflekční mlhoviny, jež především odrážejí modré světlo okolních hvězd.

Štítky: Emisní mlhovina, Absorpční mlhovina, Koňská hlava