Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  26. srpen 2000

Astronomický snímek dne (APOD) - 26. srpen 2000

Snový Mir

Uznání: STS-76 Crew, NASA

Snímek stanice Mir jako ve snu pořídili astronauté z raketoplánu Atlantis, když se chystali připojit se k ruské kosmické stanici při letu STS-76. S rozložitými přívěsky a slunečními panely se Mir podobá vrtošivému hmyzu vznášejícímu se 350 kilometrů nad novozélandským Jižním ostrovem poblíž Cook Straight. Koncem března 1996 dopravil Atlantis na Mir astronautku Shannon W. Lucid na pětiměsíční návštěvu a zvětšil tak obsazení stanice ze 2 na 3. Pak se v srpnu téhož roku při letu STS-79 vrátil, aby vzal Lucid zpátky a vysadil astronauta Johna Blahu. Od roku 1986, kdy byl Mir uveden do operačního stavu jej navštívilo přes 100 kosmických pasažérů z národů planety Země jako jsou Rusko, Spojené státy, Velká Británie, Německo, Francie, Japonsko, Rakousko, Kazachstán a Slovensko. Po společných tréninkových letech raketoplán-Mir na podporu Mezinárodní kosmické stanice skončilo v srpnu 1999 trvalé obsazení Miru. Provoz Miru, který je i nadále na oběžné dráze, je nyní určován komerčními zájmy.

Štítky: Raketoplán, Mir, Kosmická stanice, Nový Zéland