Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  16. září 2000

Astronomický snímek dne (APOD) - 16. září 2000

Rentgenová Země

Uznání: Polar, PIXIE, NASA

Nahoře je rentgenový snímek Země pořízený v březnu 1996 z družice Polar. Většina planety je tmavá s vkreslenými obrysy kontinentů a souřadnicovou sítí, zatímco jasná rentgenová emise poblíž severního pólu je zobrazena červeně. Ale proč Země rentgenově září? Ve skutečnosti nezáří samotná Země, ale polární záře vysoko v zemské atmosféře září rentgenově tak, že to lze detekovat pomocí přístrojů z vesmíru. Sprška energetických iontů ze Slunce může zdeformovat zemskou magnetosféru a umožnit vysokoenergetickým elektronům, jež se spirálovitě pohybují podél magnetických siločar, vniknout do horní atmosféry a způsobit viditelnou zářivou auroru (polární zář) spolu s rentgenovou, ultrafialovou a rádiovou emisí. Rentgenová emise není životu na Zemi nebezpečná, neboť je pohlcována hustou nižší atmosférou.

Štítky: Země, Rentgenový, Polární záře