Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  17. září 2000

Astronomický snímek dne (APOD) - 17. září 2000

Polární záře na Saturnu

Uznání: J. Trauger (JPL), NASA

Saturnovi prstence jež zdobí druhou největší planetu Sluneční soustavy, jsou jednou z nejpěknějších podívaných pro pozemské dalekohledy. Tento snímek z přístroje STIS kosmického dalekohledu Hubble Space Telescope nabízí úžasný pohled na jiný druh prstenců kolem Saturna - prstenců, jež obepínají póly ultrafialovou polární září (aurorou). Polární záře na Saturnu, jenž se vypínají více jak 1000 mil (1600km) nad vrcholky mraků, jsou analogické těm pozemským. Energeticky nabité částice slunečního větru jsou zachycovány planetárním magnetickým polem do polárních oblastí, kde pak interakují s atmosférickými plyny. Sledování příchodu a odchodu polárních září na Saturnu mohou badatelé na dálku zkoumat planetární atmosféru a magnetické pole. Na tomto snímku ve falešných barvách je výrazně červená polární záře shodná s emisí atomárního vodíku, zatímco koncentrovanější bílé oblasti jsou způsobené molekulami vodíku. V roce 2004 NASA plánuje zahájení podrobného studia Saturnovy soustavy pomocí sondy Cassini.

Štítky: Saturn, Polární záře