Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  29. září 2000

Astronomický snímek dne (APOD) - 29. září 2000

Obloha v září

Uznání a Copyright: Stan Richard

Na tomto portrétu noční oblohy pořízeném na venkově v Jasper County (Iowa, USA) pózují hvězdokupy, planety a rudý obr. Astrofotograf Stan Richard zaznamenal tuto čtyřminutovou expozici při pohledu na východ kolem půlnoci 3. září v Ashton-Wildwood Park. Aby zabránil vzniku stop hvězd, umístil fotoaparát na montáž, která kompenzovala zemskou rotaci. Dokážete identifikovat hvězdné objekty? (Klikněte na snímek a získáte verzi s popisky.) Plejády a Hyjády, jsou nejbližšími otevřenými nebo galaktickými hvězdokupami od Slunce a měl by ji poznat pozorovatel - začátečník Snímku samozřejmě dominuje jako nejjasnější objekt Jupiter, největší planeta Sluneční soustavy, ale i druhá největší planeta, Saturn je viditelná. Pro skutečnou velikost je ale nejpůsobivější chladný obr Aldebaran, který má zhruba 40x větší průměr než Slunce. Aldebaran, vzdálený 60 světelných roků a na snímku nažloutlý, je znám jako alfa Tauri, nejjasnější hvězda souhvězdí Býka.

Štítky: Saturn, Jupiter, Plejády, Hyády, Aldebaran

3. vesmírný týden 2020

Přehled událostí na obloze a v kosmonautice od 13. 1. do 19. 1. 2020. Měsíc bude v poslední čtvrti. Večer září jasná planeta Venuše, vidět lze i Neptun a Uran. Ráno je vidět Mars. Merkur a Saturn jsou úhlově blízko Slunci. Kometu C/2017 T2 můžeme opět pozorovat na večerní obloze. Na úspěchy raket Falcon 9 a CZ-3B by v tomto týdnu určitě chtělo navázat několik dalších. Uběhlo 15 let od přistání pouzdra Huygens na Titanu.

Snímek komety C/2017 T2 (PANSTARRS)

Rozměry obrázku jsou 20 x 20 obloukových minut, sever je nahoře, východ vlevo. Nacházela se téměř v zenitu v souhvězdí Persea. Atmosférické podmínky byly podprůměrné.