Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  29. září 2000

Astronomický snímek dne (APOD) - 29. září 2000

Obloha v září

Uznání a Copyright: Stan Richard

Na tomto portrétu noční oblohy pořízeném na venkově v Jasper County (Iowa, USA) pózují hvězdokupy, planety a rudý obr. Astrofotograf Stan Richard zaznamenal tuto čtyřminutovou expozici při pohledu na východ kolem půlnoci 3. září v Ashton-Wildwood Park. Aby zabránil vzniku stop hvězd, umístil fotoaparát na montáž, která kompenzovala zemskou rotaci. Dokážete identifikovat hvězdné objekty? (Klikněte na snímek a získáte verzi s popisky.) Plejády a Hyjády, jsou nejbližšími otevřenými nebo galaktickými hvězdokupami od Slunce a měl by ji poznat pozorovatel - začátečník Snímku samozřejmě dominuje jako nejjasnější objekt Jupiter, největší planeta Sluneční soustavy, ale i druhá největší planeta, Saturn je viditelná. Pro skutečnou velikost je ale nejpůsobivější chladný obr Aldebaran, který má zhruba 40x větší průměr než Slunce. Aldebaran, vzdálený 60 světelných roků a na snímku nažloutlý, je znám jako alfa Tauri, nejjasnější hvězda souhvězdí Býka.

Štítky: Saturn, Jupiter, Plejády, Hyády, Aldebaran