Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  15. říjen 2000

Astronomický snímek dne (APOD) - 15. říjen 2000

Kulová hvězdokupa Omega Centauri

Uznání: UIT, NASA

Může mít stará, červená kulová hvězdokupa nějaké horké, modré hvězdy? Snímek vpravo pořízený v ultrafialovém světle družicovým dalekohledem Ultraviolet Imaging Telescope ukazuje, že opravdu může. Omega Centauri na snímku je největší známou kulovou hvězdokupou z více jak 200 v naší Galaxii a obsahuje dobře přes milión hvězd. Hodně z těchto hvězd je vidět ve viditelném světle na fotografii vlevo. Ovšem v ultrafialovém světle se ukazují jiné a méně početné hvězdy, jak je patré z fotografie vpravo. O většině z těchto hvězd se předpokládá, že se už prošly stádiem v němž je naše Slunce. Tyto hvězdy již nadále ve svých jádrech neslučují vodík na hélium a spíše slučují hélium na uhlík. Brzy tyto hvězdy rozepnou své vnější obálky a skončí jako smoldering carbon embers známí jako bílí trpaslíci.

Štítky: Kulová hvězdokupa, Omega Centauri