Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  25. listopad 2000

Astronomický snímek dne (APOD) - 25. listopad 2000

Vysokoenergetická flotila

Laskavostí: MSFC Historical Archive, NASA

Velmi úspěšná série NASA vysokoenergetických astrofyzikálních observatoří HEAO (High Energy Astrophysical Observatory) vypadá na pozadí planety Země jako flotila futuristických mezihvězdných křižníků. Na této starší ilustraci mají vesmírné dalekohledy označení A, B a C, ale jsou známy jako HEAO-1, HEAO-2 a HEAO-3. HEAO-1 a HEAO-2 měly za úkol ukázat pozemšťanům zázraky na rentgenové obloze a objevily tisíce nebeských zdrojů vysokoenergetického záření. HEAO-2, též známá jako Einsteinova observatoř, byla vypuštěna v listopadu 1978, poblíž data stých narozenin slavného fyzika a byla prvním velkým plně zobrazovacím rentgenovým dalekohledem. Poslední observatoř ze série - HEAO-3, byla vypuštěna v roce 1979 a měřila vysokoenergetické částice kosmického záření a gama záření. Tyto družicové observatoře byly dlouhé zhruba 18 stop (5.4m) a měly hmotnost kolem 7000 liber(3200kg). Po skončení misí všechny observatoře shořely v atmosféře.

Štítky: Rentgenový, Gamma ray, Heao, Satellites