Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  04. prosinec 2000

Astronomický snímek dne (APOD) - 04. prosinec 2000

Galaxie v Kružítku

Uznání: Andrew S. Wilson (U. Maryland) et al., WFPC2, HST, NASA

V nedaleké galaxii v Kružítku jsou ve hře mocné síly. Z centrální oblasti spirální galaxie je vyvrhován horký plyn, zde vybarvený růžově. Většina bouřícího plynu [galaxie] v Kružítku je soustředěna do dvou prstenců. Vnější prstenec se nachází asi 700 světelných let od středu a jeví se převážně červený a je domovem úžasných výronů vzniku hvězd. Dříve nespatřený vnitřní prstenec uvnitř zeleného disku nahoře je vidět pouhých 130 světelných let od středu na této nedávno zveřejněné barevné fotografii pořízené kosmickým dalekohledem Hubble Space Telescope. V samotném středu je aktivní galaktické jádro, s jasně zářící hmotou před spirálovitým sestupem do masivní černé díry. Přestože je Galaxie Kružítko vzdálená pouhých 15 miliónů světelných let, tak byla nepovšimnuta až do doby před 25 lety, protože je zakryta materiálem v rovině naší vlastní Galaxie. Galaxii lze vidět i malým dalekohledem v souhvězdí Kružítka (Circinus).

Štítky: Spirální, Circinus Galaxy, Seyfert