Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  16. leden 2001

Astronomický snímek dne (APOD) - 16. leden 2001

Rotující Europa

Uznání a copyright: Calvin J. Hamilton, Voyager Team, NASA

Vrší se důkazy, že pod rozsáhlými ledovými pláněmi, jež pokrývají Europu leží voda, tekuté oceány, které by mohly být domovem cizího života. Europa je nejmenším z jupiterových galileovských měsíců, mezi než také patří Io, Ganymed a Kalisto. Hluboký vnitřek Europy je většinou tvořen silikátovými horninami. Při bližším zkoumání hodně povrchových prasklin náhle končí, aby pokračovaly někde jinde, což ukazuje, že se mohou posouvat povrchové desky. Pohyblivá sekvence nahoře se skládá ze snímků pořízených při průletu sondy Voyager kolem měsíce před 20 lety. Ne všechny oblasti mají vysoké rozlišení. Film ukazuje celou otočku Europy, jež odpovídá celému oběhu kolem Jupitera, jelikož Europa vždycky natáčí vůči obří planetě stejnou stranu. Předmětem výzkumu také zůstávají přičiny mnoha povrchových barev Europy.

Štítky: Europa, Rotace, Jupiterovy měsíce, Animated gif

10. vesmírný týden 2024

Přehled událostí na obloze a v kosmonautice od 4. 3. do 10. 3. 2024. Měsíc na ranní obloze ubývá k novu. Na večerní obloze je vidět Jupiter a Uran. Aktivita Slunce se mírně snížila. Pozorujeme zvířetníkové světlo a stále jasnější kometu 12P/Pons-Brooks. Očekáváme start rakety Falcon 9 s kosmickou lodí Crew Dragon k ISS s posádkou mise Crew-8. Před 45 lety proletěl Voyager 1 nejblíže Jupiteru. Před 460 lety se narodil David Fabricius, objevitel první proměnné hvězdy.

Kometa 62P/Tsuchinshan

Snímek komety 62P/Tsuchinshan. Rozměry obrázku jsou 38 x 31 obloukových minut, sever je nahoře, východ vlevo. Proti originálu je 2x zmenšen. Vzdálenost od Země 0.548 au, od Slunce 1.510 au.