Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  15. leden 2001

Astronomický snímek dne (APOD) - 15. leden 2001

Vlny smogu ve vnější Galaxii

Uznání: Chris Brunt & Jerran Ontkean (DRAO, NRC Canada)

Naše Galaxie je vyplněna plynem. Většina tohoto plynu je vodík, něco je hélium, ale je tam také stopové množství poměrně těžkých molekul včetně oxidu uhelnatého (CO) - složky smogu. Širokoúhlý rádiový CO obraz ukazuje neuvěřitelně různorodé struktury, jež vytváří molekulární mezihvězdné médium. Husté mraky ukazují, kde se mohou tvořit hvězdy a otevřená prázdná místa mohou zase ukazovat na působení silných větrů z masivních, nedávno vzniklých hvězd. Přehlídka vnějších částí Galaxie FCRAO byla nedávno znovu provedena na observatoři Dominion Radio Astrophysical Observatory spolu s kanadskou přehlídkou galaktické roviny Canadian Galactic Plane Survey v rámci mezinárodního úsilí zmapovat všechny podstatné složky mezihvězdného média na velkých měřítkách při vysokém úhlovém rozlišení.

Štítky: Mezihvězdné prostředí, CO2, Outer Galaxy