Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  02. březen 2001

Astronomický snímek dne (APOD) - 02. březen 2001

LkHa101: Díra v koblize

Uznání: Peter Tuthill (Sydney University Physics Department) et al., W.M. Keck Observatory

K této koblize byste potřebovali opravdu velký šálek kávy, neboť díra uprostřed ní má asi miliardu kilometrů. Pokud by bylo ve středu Slunce, tak by kruh této velikosti ležel mezi Marsem a Jupiterem. Ve skutečnosti tato kobliha obklopuje hmotnou nově vzniklou hvězdu katalogizovanou jako LkHa 101, jež se nachází v souhvězdí Persea. Tento toroidální oblak plynu a prachu zobrazený v infračerveném světle je lehce skloněn vůči našemu pohledu. Materiál oblaku může být docela dobře ingrediencemi pro vznik vzdálených slunečních soustav. Jasný zdroj ultrafialového světla, horká mladá hvězda je infračerveně mnohem slabší a tak není na tomto snímku viditelná. Přítomnost hvězdy znamená, že její intenzivní hvězdný vítr a radiace zjevně vytvořily v koblize díru. Prvotřídní podrobný snímek vznikající hvězdné soustavy byl pořízen s využitím observační techniky zvané interferometrie na největším jednozrcadlovém dalekohledu na planetě Zemi, 10 metrovém Keckově dalekohledu.

Štítky: Star-formation, Infračervený, Extrasolar system, Dust cloud, Doughnuts